PRO Mervärde Mastercard – nu med Apple Pay och Samsung Pay.
Ladda in kortet i telefonen eller klockan och betala kontaktlöst säkert och smidigt i såväl butik som i appar och på nätet.
Ansök om PRO Mervärde MastercardDitt PRO Mervärde Mastercard är utrustat med mängder av förmåner och erbjudanden. Här berättar vi om de försäkringar som ingår när du betalar med ditt kort.
När du betalar med kortet ingår en rad smarta köpförsäkringar, som gör att du kan spara pengar genom att du oftast inte behöver teckna olika typer av extraförsäkringar. Alla försäkringar gäller utan självrisk.
Om du hittar en identisk produkt som du köpt med kortet, till ett lägre ordinarie pris inom 90 dagar, kan prisgarantin ge dig ersättning för mellanskillnaden. Högsta ersättningsbelopp är 15 000 kr.
En allriskförsäkring som gäller i sex månader från inköpsdatum för produkter som har köpts för personligt bruk som drabbas av en skada som följd av en plötslig och oförutsedd yttre händelse. Högsta belopp 25 000 kr per produkt.
Två års allriskförsäkring ingår vid nyinköp av hemelektronik och hushållsmaskiner. Gäller from 1 april, 2020. Gäller vid nyinköp av hemelektronik och hushållsmaskiner. Med hemelektronik menas t ex stereo, TV, DVD-spelare, TV-spelkonsol, dock ej persondatorer, mobiltelefoner eller kameror med tillbehör. Med hushållsmaskin menas maskin avsedd för klädvård, disk, städning, vitvaror eller tillagning av livsmedel.
Den ursprunglige tillverkarens garanti utökas med ett år (högst tre år från inköpsdatum). Gäller vid nyinköp av fabriksny hemelektronik och vitvaror. Högsta belopp 25 000 kr per produkt. Med hemelektronik menas t ex stereo, TV, DVD-spelare, TV-spelkonsol, dock ej persondatorer, mobiltelefoner eller kameror med tillbehör.
Betalar du biljetter till konserter, teater, idrottsevenemang och liknande med kortet, kan du få ersättning om du, en medföljande eller någon närstående skulle drabbas av akut sjukdom, olycksfall eller annan plötslig och oförutsedd händelse som täcks av försäkringsvillkoren, så du tvingas ställa in. Högst 10 000 kr per person och högst 30 000 kr per kort.
Försäkringsgivare är Europeiska ERV. Fullständiga villkor hittar du här.
När du betalar en resa har du mycket att vinna på att göra det med ditt PRO mervärde Mastercard. Den kompletterande reseförsäkringen är ett komplement till din ordinarie hemförsäkring och gäller när du betalar mer än halva resan med ditt kort. Den gäller för hela familjen upp till tre generationer och även för tre vänner som du betalar för med kortet.
Gäller om du eller någon i sällskapet, som innefattas av försäkringen enligt ovan, måste stanna hemma på grund av akut sjukdom, olycka eller dödsfall. Avbeställningsskyddet gäller även om annan oförutsedd händelse inträffar som orsakar väsentlig skada i ditt hem, exempelvis brand.
Kan lämna ersättning om något oförutsett händer i trafiken som gör att du inte kommer fram i tid och missar din flygavgång.
Om du eller ditt bagage blir försenat eller du missar ett anslutningsflyg.
Gäller vid invaliditet och dödsfall. Försäkringen ersätter medicinsk invaliditet, inte vårdkostnader.
Gäller för hem-, villahem- och bilförsäkring, upp till 10 000 kr.
Ersätter självrisken eller skadekostnaden upp till maxbeloppet 20 000 kr.
OBS! Genom hemförsäkringen har du flera bra skydd vid resa som är viktiga att ha, t ex möjlighet att få ersättning för sjukvårdskostnader och ambulansflyg.
Försäkringsgivare är Europeiska ERV. Du kan läsa mer här.
Försäkringsvillkor – Kompletterande kortförsäkring – Resor.
Frågor och Svar – Kompletterande kortförsäkring – Resor (pdf)
Ladda in kortet i telefonen eller klockan och betala kontaktlöst säkert och smidigt i såväl butik som i appar och på nätet.
Ansök om PRO Mervärde MastercardGrundkraven för att ansöka om PRO-kortet Mastercard:
För att säkerställa ansvarsfull kreditgivning prövar vi varje ansökan utifrån flera faktorer, såsom beräknad hushållskalkyl och vårt regelverk. Detta innebär att en ansökan kan komma att nekas. Du har alltid möjlighet att ringa oss för ytterligare information.
Alla banker och finansinstitut är enligt lag skyldiga att ha uppdaterad information om sina kunder, även känt som kundkännedom. Det betyder att vi behöver ha korrekt och uppdaterad information om dig och din avsedda användning av våra produkter, och behöver ställa några frågor till dig.
Om du väljer att inte svara på våra frågor kan vi behöva spärra dina produkter tillfälligt eller till och med avsluta din kundrelation med oss. Detta på grund av att vi inte har tillräcklig kunskap om dig.
Du kan läsa mer om Kundkännedom här:
Nej, kortet är ett fristående betal- och kreditkort som inte är kopplat till något bankkonto. Oavsett vilken bank du har kan du ha PRO-kortet Mastercard som komplement till ett bankkort. I slutet av varje månad får du en månadsfaktura som ger en översikt över periodens alla köp och kontantuttag. Du kan kontrollera transaktionerna innan du betalar.
Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett enstaka tillfälle kan butiken, för ett ögonblick, tappat kommunikationen med Entercard som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Uppmana butikspersonalen att göra ett nytt försök.
Anledningen till att ditt kort inte fungerar kan också bero på att du har överskridit din kredit. Du får snabbt besked om hur mycket som finns kvar att utnyttja på kortet genom att Logga in på Mina sidor, eller ringa Kundservice Talsvar på 0771-94 94 00. Ha din kod till Kundservice tillhands. Koden finns på din månadsfaktura. Kortets chip eller magnetremsa kan också ha blivit förstörda. Om detta har inträffat, kontakta Entercard Kundservice på 0771-94 94 00 för att beställa ett ersättningskort.
En förutsättning för att kunna ha PRO-kortet Mastercard är att kortinnehavaren är medlem. Om du går ur kommer du inte längre att ha rätt till medlemskortet eller PRO-kortet Mastercard eftersom det är en medlemsförmån. Kortinnehavaren kommer att få ett brev som meddelar när PRO-kortet Mastercard kommer att avslutas. Även om ditt kort avslutas och du inte längre kan göra köp kommer du att kunna fortsätta betala utestående saldo enligt gällande villkor. Om du vill kan du ansöka om ett nytt betal- och kreditkort från Entercard.
Vi vill att du som Mervärde Mastercard-kund ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Därför välkomnar vi nu GDPR (General Data Protection Regulation) som ersätter svenska PUL (Personuppgiftslagen) i Sverige den 25 maj 2018. GDPR kommer också att börja gälla i hela EU under året.
Den nya lagen ger dina personuppgifter – som bland annat används för att skicka relevant och intressant information till dig – ett ännu starkare skydd. Du får även större möjlighet att påverka dina uppgifter som ligger till grund för vilken information du får av oss.
Du kan läsa mer om hur vi samlar in, behandlar och sparar dina personuppgifter här.
Kontantuttagsavgiften är på 3 % av uttaget belopp eller lägst 45 kr. Observera att det även räknas som ett kontantuttag när du löser ut ett paket på posten eller växlar pengar på till exempel Forex.
Valutaväxlingsavgift 1,65 % tillkommer alltid när du gör köp eller tar ut pengar utomlands.
Kursomräkningen görs när transaktionen passerar Mastercards system, vilket inte alltid är på transaktionsdagen. Det tillkommer ett administrativt påslag om 1,65 % på valutakursen.
Årsränta är den kreditränta som utgår när en kortinnehavare väljer att delbetala (det vill säga inte betala hela utgående saldo) sin månadsfaktura över ett helt år.
Månadsränta är årsräntan delad på tolv månader det vill säga kreditränta per månad. Till exempel, om årsräntan är 18 % blir månadsräntan 1,5 %. Du väljer själv hur stora betalningar du vill göra. Dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad, lägst 150 kronor. Beroende på när i månaden du handlar får du upp till 55 dagars räntefritt köp. Väljer du att betala delar av din månadsfaktura tillkommer ränta.
Den effektiva räntan är den sammanlagda kreditkostnaden – kreditränta plus avgifter (så som aviavgift) – uttryckt i en årlig procent av kreditbeloppet. Den effektiva räntan är ett verktyg för att jämföra olika krediter med varandra.
Den aktuella årsräntan hittar du på din månadsfaktura eller i kortvillkoren. För att få fram månadsräntan delar du årsräntan med tolv. Räntan räknas från fakturans förfallodatum fram till beloppet är betalt.
Beroende på när i månaden du handlar har du möjlighet att få upp till 55 dagars räntefri kredit och som minst 22 dagar. Om du betalar hela ditt utgående saldo varje månad får du räntefri kredit på alla dina köp.
Ja, det är den och Entercard rapporterar in uppgifterna till Skatteverket. Inrapporterad ränta redovisas på månadsfakturan i januari månad.
Betalar du med ditt Mervärde Mastercard har du alltid 15 öre rabatt per liter drivmedel på Preems bemannade stationer. Du hittar de bemannade stationerna på Preems hemsida.
Rabatten dras inte av vid tankningstillfället utan på din nästkommande månadsfaktura. Tänk på att om du själv har anslutit dig till Preems rabattsystem så får du rabatten den vägen istället för via Mervärde Mastercard. Rabatten gäller inte på automatstationer.
Du kan teckna tilläggsförsäkringen Betalningsskydd Plus genom att logga in i Mina sidor, där kan du läsa mer om försäkringen, och beställa. När du bekräftat beställningen, läggs försäkringen automatiskt till som en tjänst på ditt konto.
Om du har frågor gällande ditt skydd kan du kontakta Entercard direkt, eller Willis som är försäkringsadministratör.
Kontakt Entercard
Telefon: 0771-94 94 00
Kontakt Willis
Telefon: 08-5463 59 96
E-post: betalningsskydd@willis.com
Klicka här för att komma till de fullständiga villkoren och skadeblanketter.
Önskar du att avbeställa Betalningsskydd, gör du detta på samma plats i Mina sidor.
LO Mervärde har sedan lång tid tillbaka ett väl fungerande samarbete med Swedbank. De var bland annat med och utvecklade LO-lån för oss på 1980-talet, det som idag kallas Medlemslån. Därför är det naturligt att de är en av våra samarbetspartners även när det gäller andra ekonomiska tjänster.
Ja, erbjudandet går att kombinera med Gröna Bolånet.
Vi har samlat de vanligaste frågorna om erbjudandet på denna sida.
Har du frågor om bolån och hur du kan utnyttja erbjudandet i Swedbank är du välkommen att kontakta Swedbank via internetbanken/appen, kundcenter eller kontor. Har du frågor om LO Mervärde eller ditt medlemskap är du välkommen att vända dig till ditt medlemsförbund.
I Swedbanks boendekalkyl kan du se hur mycket du kan låna och vad det kommer att kosta dig. Läs mer här.
Erbjudandet genom LO Mervärde gäller bolån med 3 månader bindningstid (rörligt) i Swedbank. Du kan givetvis välja en annan bindningstid mellan 1–10 år men dessa bindningstider omfattas inte av erbjudandet.
Nej, men för att kunna utnyttja erbjudandet behöver du vara kund med konto och internetbank i Swedbank.
Om medlemskapet i ett LO-förbund upphör, så kommer också ränterabatten att fasas ut.
Du beställer Mobilt BankID via din bank. Logga in i din internetbank och läs mer hur du beställer.
Ja, om din låneansökan blir godkänd kan du utnyttja erbjudandet på de bolån du väljer med 3 månaders bindningstid (rörligt).
Ja, du ansöker om att flytta dina bolån till Swedbank via internetbanken. Om din låneansökan blir godkänd kan du utnyttja erbjudandet på de bolån du väljer med 3 månaders bindningstid (rörligt).
Ja, under förutsättning att bolånen väljs med 3 månaders bindningstid (rörligt). Om du redan har rörliga bolån med 3 månaders bindningstid kan du lägga till ränteavvikelsen (rabatten) genom att ändra villkoren på bolånen i internetbanken eller appen.
Om du har bundna bolån behöver du vänta tills din nuvarande bindningstid löper ut innan du kan göra ett nytt val av bindningstid.
Nej, erbjudandet gäller dig samt eventuell medsökande på bolån i Swedbank.
Ja, en av er måste vara medlem i ett LO-förbund och kunna aktivera erbjudandet för att kunna utnyttja det på era bolån.
Din individuella ränta och ränteavvikelse (rabatt) gäller i ett år från det att din nya ränteperiod startar. Du får ett meddelande av Swedbank i internetbanken när det är dags att omförhandla din individuella ränta och aktivera erbjudandet på nytt via LO Mervärdes hemsida
Erbjudandet går att utnyttja på alla bolån med bindningstid på 3 månader (rörligt) upp till 85% av bostadens värde vid köp av ny bostad, flytt av bolån från annan bank, utöka lånebeloppet på befintlig bostad (låna mer) samt ändring av villkor på befintliga bolån.
Erbjudandet gäller på bolån med bindningstid på 3 månader (rörligt).
Ja, du kan aktivera det på nytt via LO Mervärde efter att giltighetstiden löpt ut.
Swedbank kommer att meddela när ränteavvikelsen (rabatten) löper mot sitt slut.
När du aktiverat erbjudandet på LO Mervärde sidan är det giltigt i ett år.
Under denna tid har du möjlighet att utnyttja erbjudandet på nya eller befintliga bolån i Swedbank.
Räntan sätts individuellt, se ovan. Men rabatten genom LO Mervärde är samma för alla.
Swedbank använder individuell ränteprissättning.
Vilken individuell ränta du får på ditt bolån beror på flera olika faktorer dessa är:
Du får förslag på vilken ränta som Swedbank kan erbjuda dig när du ansöker om nytt bolån eller när det är dags att ändra villkor på dina befintliga bolån. Ränteavvikelsen (rabatten) som erbjuds genom LO Mervärde dras sedan från din personligt satta ränta.
Erbjudandet ger dig ytterligare 0,10 (10 räntepunkter) i ränteavvikelse (rabatt) från din individuella ränta på bolån med 3 månader bindningstid (rörligt) i Swedbank.
Det går alldeles utmärkt. Fördelen med tjänsten räntefri delbetalning är att du vet exakt hur mycket det kommer att kosta per månad för ett specifikt köp. Du bestämmer också i förväg hur lång tid du vill betala av köpet. Många tycker det är en fördel.
Du kan välja mellan 6, 12 eller 24 månader
Istället för att ta en butikskredit kan du lägga upp dina kortköp med PRO-kortet Mastercard med fast delbetalning. Du betalar samma belopp varje månad.
Du ansöker via Mina sidor.
När du loggat in på Mina sidor gör du så här:
Om du stöter på problem, kan du ringa Kundservice på telefon 0771- 94 94 00.
Avgift delbetalning 39 kr per månad. Ex. vid köp på 10 000 kr.
6 månader: effektiv ränta 8,28%, sammanlagt belopp att betala 10 234 kr, månadsbelopp 1705 kr.
12 månader: effektiv ränta 8,87%, sammanlagt belopp att betala 10 468 kr, månadsbelopp 872 kr.
24 månader: effektiv ränta 9,10%, sammanlagt belopp att betala 10 936 kr, månadsbelopp 455 kr.
Du har möjlighet att lägga upp alla köp mellan 3 000 kr och 20 000 kr som en räntefri delbetalning. Observera att det måste vara ett helt köp och att det måste ske inom 30 dagar från inköpsdatum. Du kan lägga upp hur många köp du vill förutsatt att du har en kreditlimit som täcker dina köp.
Extrainbetalningen sätts in på samma bankgironummer som de ordinarie månadsfakturorna (BG 5122-5860) med samma OCR-nummer. OCR-numret finner du på din månadsfaktura och det är alltid samma OCR nummer.
Du kan välja mellan att betala hela månadsfakturan (motsvarande “totalt utgående saldo”) på en gång eller att dela upp betalningen. Lägsta belopp att betala är 3 % av skulden eller minst 150 kronor (motsvarande “lägst att betala”). Om du väljer att betala hela månadsfakturan utgår ingen ränta. Om du väljer att dela upp betalningen utgår ränta. Aktuell räntesats finner du på din månadsfaktura eller i kortvillkoren.
Månadsfakturan innehåller köp gjorda mellan den 14:e i den föregående och den 13:e i innevarande månad (förutsatt att dessa dagar inte infaller på en röd dag). På din månadsfaktura framgår det vilken period köpen avser.
Om du har flyttat och gjort adressändring hos Skatteverket så uppdateras detta automatiskt i vårt system efter ett par veckor. Om du trots ändring hos Skatteverket inte har fått fakturan från oss så är det viktigt att du kontaktar oss innan förfallodatum. Enklast meddelar du nya adressen via Mina sidor.
Svara aldrig på ett e-postmeddelande som du misstänker är falskt. Klicka inte heller på länkar i mejlet. Ta alltid kontakt med kundservice@entercard.com om du får ett sådant mejl. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, kontakta spärrservice på telefon: 0771 – 24 15 00.
Det kan handla om ett falskt e-postmeddelande om avsändaradressen och/eller domännamnet inte tillhör Entercard. Ett annat exempel är om du ombeds att lämna ut dina kortuppgifter för att ditt köp ska kunna genomföras eller för att kortet inte ska spärras.
Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonton, stjäla din identitet.
Lämna inte ut personlig information
En tumregel är att LO Mervärde eller Entercard aldrig ber dig, via e-post eller andra sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit – och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.
När du betalar med ditt PRO-kortet Mastercard ingår två olika försäkringar helt utan extra kostnad:
Kompletterande kortförsäkring – Resor
När du betalar mer än 50 procent av din resa med PRO-kortet Mastercard ingår en försäkring som gäller när du är ute och reser. Unikt för försäkringen är att den ger ett skydd för upp till tre generationer och/eller för tre vänner i resesällskapet, förutsatt att du betalat för alla med kortet. T ex kan avbeställningsskyddet gälla vid resor för både dig själv, dina barn och dina föräldrar. Bokar du hyrbil gäller självriskeliminering upp till 20 000 kr, såväl på resa i Sverige som utomlands.
Köpförsäkring
Du har även en Köpförsäkring när du handlar med PRO-kortet Mastercard som gäller när du betalar hela varan med kortet. Den ger dig bl a möjlighet att få tillbaka mellanskillnaden om du har köpt en vara till ordinarie pris och sedan hittar samma vara till ett lägre ordinarie pris. Försäkringen är utan självrisk. Vilka varor som ingår i försäkringsskyddet kan du läsa mer om under fullständiga villkor nedan.
Du kan enkelt anmäla en skada direkt på Europeiska ERVs hemsida. Klicka här för att göra en skadeanmälan.
Dina kortuppgifter hittar du på baksidan av ditt PRO-kortet Mastercard. Om du inte har ditt fysiska kort tillgängligt kan du enkelt hämta dina kortuppgifter direkt i PRO Mervärde Mastercard-appen*.
Gör såhär:
*Är du ny kund kan det dröja upp till 3 arbetsdagar innan dina kortuppgifter syns i appen.
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.
Du väljer själv hur du vill hålla koll på ditt saldo och dina transaktioner. Vi erbjuder dig flera olika alternativ. Vill du kunna se flera transaktioner, din kreditgräns mm, finns PRO Mervärde App att ladda ner från App Store och Google Play. Till sist finns vår egen kortwebb, Mina Sidor, där alla våra tjänster är tillgängliga, t ex om du vill lägga upp en räntefri delbetalning. Mina Sidor når du via promervarde.entercard.se. Du måste kunna identifiera dig via BankID för att kunna logga in.
Du kan även kontakta oss via telefon:
Om du vill få en lägre köp- och kreditgräns kontaktar du Entercard Kundservice på 0771-94 94 00.
Du kan ansöka om en högre köp- och kreditgräns på följande sätt:
Om du vill ansöka om en högre köp- och kreditgräns behöver Entercard relevant information om dina inkomstförhållanden mm. Entercard gör sedan en ny kreditprövning.
Dina kortuppgifter hittar du på baksidan av ditt PRO-kortet Mastercard. Om du inte har ditt fysiska kort tillgängligt kan du enkelt hämta dina kortuppgifter direkt i PRO Mervärde Mastercard-appen*.
Gör såhär:
*Är du ny kund kan det dröja upp till 3 arbetsdagar innan dina kortuppgifter syns i appen.
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller din nuvarande PIN-kod.
Med ett betal- och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt lönekonto. På månadsfakturan redovisas alla köp och kontantuttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela beloppet du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid, dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad eller lägst 150 kr. Betalar du hela beloppet senast på förfallodagen utgår ingen ränta men väljer du att dela upp din månadsfaktura (det vill säga utnyttja din kredit) tillkommer ränta från fakturans förfallodag.
Mastercard SecureCode är en säkerhetstjänst som används för att minsta risken för bedrägerier. Det är upp till varje nätbutik eller leverantör att själv välja om de vill erbjuda Mastercard SecureCode. Tjänsten innebär i korthet att du som kund identifierar dig med Mobilt BankID eller lösenord och SMS i samband med kortköp på internet.
Din kod finns på månadsfakturan.
Hantering av kort:
Kortet är personligt och får inte lämnas till eller användas av någon annan än den som kortet är utfärdat på. Kortet är en värdehandling och ska förvaras och hanteras på samma sätt som pengar och andra värdehandlingar. Du måste skydda dig mot att kortet används obehörigt. Kortet får till exempel inte lämnas kvar obevakat på hotellrum, annat tillfälligt boende eller i fordon, väska, jackficka eller liknande som inte är under uppsikt.
Skriv namnteckning på ditt nya kort så fort du får det. Om du fått ett ersättningskort ska du klippa sönder det gamla kortet.
Hantering av PIN.
Logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Under “Min PIN” i vänstermenyn kan du komma åt din PIN-kod. Välj “Glömt PIN-kod” och följ instruktionerna. Har du några frågor så kan du även kontakta Kortservice, 0771-94 94 00.
Ja, logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Klicka på “Min PIN” i vänstermenyn. Där kan du se din PIN-kod eller välja en ny PIN-kod.
Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig, något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret.
Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 0771 – 24 15 00, och från utlandet +46 771 24 15 00. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.
Om du upptäcker ett köp eller uttag på ditt kort som du inte har gjort ska du skyndsamt reklamera transaktionen till Entercard. Det gör du genom att logga in på Mina sidor, eller genom att fylla i denna blankett.
Om du är osäker på en transaktion kan du kontakta Kundservice på 0771-94 94 00. Du kan även läsa mer om obehöriga transaktioner i kortvillkoren.
På Mina sidor kan du föra över pengar till ditt bankkonto eller betala fakturor. En förutsättning är att det finns kreditutrymme på ditt kort. Tänk på att ränta tillkommer från dag ett.
Kursomräkningen görs när transaktionen passerar MasterCards system, vilket inte alltid är på transaktionsdagen. Det tillkommer ett administrativt påslag om 1,65 % på valutakursen.
Betal- och kreditkortet är inte kopplat till ditt lönekonto. Detta innebär att köp och transaktioner redovisas tydligt på ett separat månadsfaktura varje månad som du kan kontrollera innan du betalar.
Entercard rekommenderar att du alltid betalar i lokal valuta när du är utomlands. Det kan innebära extra kostnader att betala i svenska kronor, eftersom handlarna själva sätter växelkursen.
De flesta länder accepterar kortbetalningar med Mastercard. Vi rekommenderar att du för säkerhetsskull hör med ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på Mastercards webbplats.
När du betalar med ditt PRO-kortet Mastercard ingår två olika försäkringar helt utan extra kostnad:
Kompletterande kortförsäkring – Resor
När du betalar mer än 50 procent av din resa med PRO-kortet Mastercard ingår en försäkring som gäller när du är ute och reser. Unikt för försäkringen är att den ger ett skydd för upp till tre generationer och/eller för tre vänner i resesällskapet, förutsatt att du betalat för alla med kortet. T ex kan avbeställningsskyddet gälla vid resor för både dig själv, dina barn och dina föräldrar. Bokar du hyrbil gäller självriskeliminering upp till 20 000 kr, såväl på resa i Sverige som utomlands.
Få PRO Mervärdes nyhetsbrev varje månad till din inkorg.
För att få del av erbjudandet behöver du först visa att du är medlem i PRO.