Uppgradera till
PRO
Mastercard du också!
Ansök om Mastercard

Som medlem i PRO har du möjlighet att ansöka om att komplettera ditt medlemskort med betalfunktion. PRO Mastercard är ett förmånligt betal- och kreditkort som är speciellt framtaget för dig som medlem.
Har du en hemförsäkring och betalar mer än hälften av resan med PRO Mastercard, ingår en rad försäkringar som kompletterar hemförsäkringen:
Varor du betalar med ditt PRO Mastercard innefattas av en rad köpförsäkringar, som många gånger är ett smart alternativ till butikernas dyra tilläggsförsäkringar:
Medlemsbevis
Rabatter på resor och hotell i Sverige och utomlands
Förmånliga priser på upplevelser och nöjen
Rabatter på glasögon och linser
Bra priser på böcker
Rabatter på juridisk rådgivning
Betal- och kreditkort med 0 kr i årsavgift och upp till 55 dagars räntefri kredit
Kompletterande reseförsäkring inklusive avbeställningsskydd för hela familjen och upp till tre vänner
Självriskeliminering för hyrbil på resa i Sverige och utomlands
Allriskförsäkring för produkter som köpts med kortet
Lägsta-pris-skydd på produkter som köpts med kortet
Förlängd garanti* med ett år på produkter som köpts med kortet
Räntefri delbetalning 6, 12 eller 24 månader (delbetalningsavgift 27 kr/per månad)
Apple Pay – kontaktlöst betalning med iPhone och Apple Watch.
*Vid nyinköp av hemelektronik och vitvaror. Med hemelektronik menas t ex stereo, TV, DVD-spelare, TV-konsol, dock ej persondatorer, mobiltelefoner eller kameror med tillbehör.
0 kr i årsavgift
Kompletterande reseförsäkring
Köpförsäkring
Räntefri delbetalning 6, 12 eller 24 månader
Drivmedelsrabatt 15 öre/l på Preems bemannade stationer
Räntefri kredit upp till 55 dagar
Upp till 60 000 kr i kredit
Kreditränta 13,90 %
Grundkraven för att ansöka om PRO Mastercard:
En sedvanlig kreditprövning görs på varje ansökan av EnterCard som är kreditgivare. Medlemmar kan beviljas en köp- och kreditgräns mellan 5 000 och 60 000 kronor.
En förutsättning för att kunna ha PRO Mastercard är att kortinnehavaren är medlem. Om du går ur kommer du inte längre att ha rätt till medlemskortet eller PRO Mastercard eftersom det är en medlemsförmån. Kortinnehavaren kommer att få ett brev som meddelar när PRO Mastercard kommer att avslutas. Även om ditt kort avslutas och du inte längre kan göra köp kommer du att kunna fortsätta betala utestående saldo enligt gällande villkor. Om du vill kan du ansöka om ett nytt betal- och kreditkort från EnterCard.
Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett enstaka tillfälle kan butiken, för ett ögonblick, tappat kommunikationen med EnterCard som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Uppmana butikspersonalen att göra ett nytt försök.
Anledningen till att ditt kort inte fungerar kan också bero på att du har överskridit din kredit. Du får snabbt besked om hur mycket som finns kvar att utnyttja på kortet genom att Logga in på Mina sidor, eller ringa Kundservice Talsvar på 0771-94 94 00. Ha din kod till Kundservice tillhands. Koden finns på din månadsfaktura. Kortets chip eller magnetremsa kan också ha blivit förstörda. Om detta har inträffat, kontakta EnterCard Kundservice på 0771-94 94 00 för att beställa ett ersättningskort.
Nej, kortet är ett fristående betal- och kreditkort som inte är kopplat till något bankkonto. Oavsett vilken bank du har kan du ha PRO Mastercard som komplement till ett bankkort. I slutet av varje månad får du en månadsfaktura som ger en översikt över periodens alla köp och kontantuttag. Du kan kontrollera transaktionerna innan du betalar.
Vi vill att du som Mervärde Mastercard-kund ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Därför välkomnar vi nu GDPR (General Data Protection Regulation) som ersätter svenska PUL (Personuppgiftslagen) i Sverige den 25 maj 2018. GDPR kommer också att börja gälla i hela EU under året.
Den nya lagen ger dina personuppgifter – som bland annat används för att skicka relevant och intressant information till dig – ett ännu starkare skydd. Du får även större möjlighet att påverka dina uppgifter som ligger till grund för vilken information du får av oss.
Du kan läsa mer om hur vi samlar in, behandlar och sparar dina personuppgifter här.
Apple Pay är ett tryggt och kontaktlöst sätt att betala för dig som har en iPhone eller annan kompatibel Apple enhet. Börja använda ditt förbunds betal och kreditkort Mastercard genom Apple Pay och upplev fördelarna med en digital plånbok.
Du kan antingen ansluta dig genom LO Mervärde-appen eller genom Wallet-appen i din Iphone eller genom att kontakta kundservice. (Apple Pay fungerar på iPhone 6 och senare modeller.)
I LO Mervärde-appen:
Öppna LO Mervärde-appen och klicka på ”Lägg till i Wallet” och följ instruktionerna. (Se till att LO Mervärde-appen är uppdaterad med senaste versionen.)
I Wallet-appen:
Öppna Wallet-appen i din iPhone och tryck på plustecknet uppe till höger och följ instruktionerna.
Genom Kundservice:
Ring 0771-94 94 00 så hjälper vi dig att ansluta dig.
När du betalar med Apple Pay kan du vara säker på att dina köp förblir konfidentiella. Apple Pay använder ett specifikt nummer för din enhet och en unik kod för varje transaktion. Dina kortuppgifter lagras inte på din enhet eller på Apples servrar och delas inte med tredjeparter. Apple Pay lagrar inte heller uppgifter som kan knytas direkt till dig som privatperson.
Apple Pay fungerar smidigt i alla butiker som stöttar kontaktlös betalning. Det gäller även på internet och i appar på din Apple-enhet.
Ja, det är den och EnterCard rapporterar in uppgifterna till Skatteverket. Inrapporterad ränta redovisas på månadsfakturan i januari månad.
Beroende på när i månaden du handlar har du möjlighet att få upp till 55 dagars räntefri kredit och som minst 28 dagar. Om du betalar hela ditt utgående saldo varje månad får du räntefri kredit på alla dina köp.
Den aktuella årsräntan hittar du på din månadsfaktura eller i kortvillkoren. För att få fram månadsräntan delar du årsräntan med tolv. Räntan räknas från fakturans förfallodatum fram till beloppet är betalt.
Årsränta är den kreditränta som utgår när en kortinnehavare väljer att delbetala (det vill säga inte betala hela utgående saldo) sin månadsfaktura över ett helt år.
Månadsränta är årsräntan delad på tolv månader det vill säga kreditränta per månad. Till exempel, om årsräntan är 18 % blir månadsräntan 1,5 %. Du väljer själv hur stora betalningar du vill göra. Dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad, lägst 150 kronor. Beroende på när i månaden du handlar får du upp till 55 dagars räntefritt köp. Väljer du att betala delar av din månadsfaktura tillkommer ränta.
Den effektiva räntan är den sammanlagda kreditkostnaden – kreditränta plus avgifter (så som aviavgift) – uttryckt i en årlig procent av kreditbeloppet. Den effektiva räntan är ett verktyg för att jämföra olika krediter med varandra.
Kursomräkningen görs när transaktionen passerar Mastercards system, vilket inte alltid är på transaktionsdagen. Det tillkommer ett administrativt påslag om 1,65 % på valutakursen.
Kontantuttagsavgiften är på 3 % av uttaget belopp eller lägst 45 kr. Observera att det även räknas som ett kontantuttag när du löser ut ett paket på posten eller växlar pengar på till exempel Forex.
Valutaväxlingsavgift 1,65 % tillkommer alltid när du gör köp eller tar ut pengar utomlands.
Betalar du med ditt Mervärde Mastercard har du alltid 15 öre rabatt per liter drivmedel på Preems bemannade stationer. Du hittar de bemannade stationerna på Preems hemsida.
Rabatten dras inte av vid tankningstillfället utan på din nästkommande månadsfaktura. Tänk på att om du själv har anslutit dig till Preems rabattsystem så får du rabatten den vägen istället för via Mervärde Mastercard. Rabatten gäller inte på automatstationer.
Du kan teckna tilläggsförsäkringen Betalningsskydd Plus genom att logga in i Mina sidor, där kan du läsa mer om försäkringen, och beställa. När du bekräftat beställningen, läggs försäkringen automatiskt till som en tjänst på ditt konto.
Om du har frågor gällande ditt skydd kan du kontakta EnterCard direkt, eller Willis som är försäkringsadministratör.
Kontakt EnterCard
Telefon: 0771-94 94 00
Kontakt Willis
Telefon: 08-5463 59 96
E-post: betalningsskydd@willis.com
Klicka här för att komma till de fullständiga villkoren och skadeblanketter.
Önskar du att avbeställa Betalningsskydd, gör du detta på samma plats i Mina sidor.
Istället för att ta en butikskredit kan du lägga upp dina kortköp med PRO Mastercard med fast delbetalning. Du betalar samma belopp varje månad.
Du har möjlighet att lägga upp alla köp mellan 5 000 kr och 30 000 kr som en räntefri delbetalning. Observera att det måste vara ett helt köp och att det måste ske inom 30 dagar från inköpsdatum. Du kan lägga upp hur många köp du vill förutsatt att du har en kreditlimit som täcker dina köp.
Du kan välja mellan 6, 12 eller 24 månader
27 kr per månad. Ingen uppläggningsavgift. Ingen ränta. Du kan använda vår räknesnurra för att räkna ut ditt eget inköp.
Det går alldeles utmärkt. Fördelen med tjänsten räntefri delbetalning är att du vet exakt hur mycket det kommer att kosta per månad för ett specifikt köp. Du bestämmer också i förväg hur lång tid du vill betala av köpet. Många tycker det är en fördel.
Du ansöker via Mina sidor.
När du loggat in på Mina sidor gör du så här:
Om du inte har möjlighet att ansöka via Mina sidor kan du ringa Kundservice på telefon 0771- 94 94 00.
Du kan välja att få din månadsfaktura för PRO Mastercard via e-faktura. Då slipper du aviavgiften på 35 kronor per månad. En e-faktura är ett elektroniskt dokument som skickas direkt till din internetbank och fungerar precis som månadsfakturan du får idag. Om du vill använda e-faktura för PRO Mastercard anmäler du det i din internetbank. För att ansluta dig till e-faktura söker du på Mervärde i din internetbank.
Om du har flyttat och gjort adressändring hos Skatteverket så uppdateras detta automatiskt i vårt system efter ett par veckor. Om du trots ändring hos Skatteverket inte har fått fakturan från oss så är det viktigt att du kontaktar oss innan förfallodatum. Enklast meddelar du nya adressen via Mina sidor.
Månadsfakturan innehåller köp gjorda mellan den 14:e i den föregående och den 13:e i innevarande månad (förutsatt att dessa dagar inte infaller på en röd dag). På din månadsfaktura framgår det vilken period köpen avser.
Du kan välja mellan att betala hela månadsfakturan (motsvarande ”totalt utgående saldo”) på en gång eller att dela upp betalningen. Lägsta belopp att betala är 3 % av skulden eller minst 150 kronor (motsvarande ”lägst att betala”). Om du väljer att betala hela månadsfakturan utgår ingen ränta. Om du väljer att dela upp betalningen utgår ränta. Aktuell räntesats finner du på din månadsfaktura eller i kortvillkoren.
Extrainbetalningen sätts in på samma bankgironummer som de ordinarie månadsfakturorna (BG 5122-5860) med samma OCR-nummer. OCR-numret finner du på din månadsfaktura och det är alltid samma OCR nummer.
Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonton, stjäla din identitet.
Lämna inte ut personlig information
En tumregel är att LO Mervärde eller EnterCard aldrig ber dig, via e-post eller andra sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit – och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.
Det kan handla om ett falskt e-postmeddelande om avsändaradressen och/eller domännamnet inte tillhör EnterCard. Ett annat exempel är om du ombeds att lämna ut dina kortuppgifter för att ditt köp ska kunna genomföras eller för att kortet inte ska spärras.
Svara aldrig på ett e-postmeddelande som du misstänker är falskt. Klicka inte heller på länkar i mejlet. Ta alltid kontakt med kundservice@entercard.com om du får ett sådant mejl. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, kontakta spärrservice på telefon: 0771 – 24 15 00.
När du betalar med ditt PRO Mastercard ingår två olika försäkringar helt utan extra kostnad:
Kompletterande kortförsäkring – Resor
När du betalar mer än 50 procent av din resa med PRO Mastercard ingår en försäkring som gäller när du är ute och reser. Unikt för försäkringen är att den ger ett skydd för upp till tre generationer och/eller för tre vänner i resesällskapet, förutsatt att du betalat för alla med kortet. T ex kan avbeställningsskyddet gälla vid resor för både dig själv, dina barn och dina föräldrar. Bokar du hyrbil gäller självriskeliminering upp till 15 000 kr, såväl på resa i Sverige som utomlands.
Köpförsäkring
Du har även en Köpförsäkring när du handlar med PRO Mastercard som gäller när du betalar hela varan med kortet. Den ger dig bl a möjlighet att få tillbaka mellanskillnaden om du har köpt en vara till ordinarie pris och sedan hittar samma vara till ett lägre ordinarie pris. Försäkringen är utan självrisk. Vilka varor som ingår i försäkringsskyddet kan du läsa mer om under fullständiga villkor nedan.
Du kan enkelt anmäla en skada direkt på Europeiska ERVs hemsida. Klicka här för att göra en skadeanmälan.
Du väljer själv hur du vill hålla koll på ditt saldo och dina transaktioner. Vi erbjuder dig flera olika alternativ. Vill du kunna se flera transaktioner, din kreditgräns mm, finns LO Mervärde App att ladda ner från App Store och Google Play. Till sist finns vår egen kortwebb, Mina Sidor, där alla våra tjänster är tillgängliga, t ex om du vill lägga upp en räntefri delbetalning. Mina Sidor når du via LOmervärde.se under rubriken Mastercard. Du måste kunna identifiera dig via BankID för att kunna logga in.
Du kan även kontakta oss via telefon:
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.
Med ett betal- och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt lönekonto. På månadsfakturan redovisas alla köp och kontantuttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela beloppet du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid, dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad eller lägst 150 kr. Betalar du hela beloppet senast på förfallodagen utgår ingen ränta men väljer du att dela upp din månadsfaktura (det vill säga utnyttja din kredit) tillkommer ränta från fakturans förfallodag.
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller din nuvarande PIN-kod.
Ja, logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Klicka på ”Min PIN” i vänstermenyn. Där kan du se din PIN-kod eller välja en ny PIN-kod.
Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig, något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret.
Logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Under ”Min PIN” i vänstermenyn kan du komma åt din PIN-kod. Välj ”Glömt PIN-kod” och följ instruktionerna. Har du några frågor så kan du även kontakta Kortservice, 0771-94 94 00.
Hantering av kort:
Kortet är personligt och får inte lämnas till eller användas av någon annan än den som kortet är utfärdat på. Kortet är en värdehandling och ska förvaras och hanteras på samma sätt som pengar och andra värdehandlingar. Du måste skydda dig mot att kortet används obehörigt. Kortet får till exempel inte lämnas kvar obevakat på hotellrum, annat tillfälligt boende eller i fordon, väska, jackficka eller liknande som inte är under uppsikt.
Skriv namnteckning på ditt nya kort så fort du får det. Om du fått ett ersättningskort ska du klippa sönder det gamla kortet.
Hantering av PIN.
Din kod finns på månadsfakturan.
Mastercard SecureCode är en säkerhetstjänst som används för att minsta risken för bedrägerier. Det är upp till varje nätbutik eller leverantör att själv välja om de vill erbjuda Mastercard SecureCode. Tjänsten innebär i korthet att du som kund identifierar dig med Mobilt BankID eller lösenord och SMS i samband med kortköp på internet.
Om du upptäcker ett köp eller uttag på ditt kort som du inte har gjort ska du skyndsamt reklamera transaktionen till EnterCard. Det gör du genom att logga in på Mina sidor, eller genom att fylla i denna blankett.
Om du är osäker på en transaktion kan du kontakta Kundservice på 0771-94 94 00. Du kan även läsa mer om obehöriga transaktioner i kortvillkoren.
Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 0771 – 24 15 00, och från utlandet +46 771 24 15 00. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.
Du kan ansöka om en högre köp- och kreditgräns på följande sätt:
Om du vill ansöka om en högre köp- och kreditgräns behöver EnterCard relevant information om dina inkomstförhållanden mm. EnterCard gör sedan en ny kreditprövning.
Om du vill få en lägre köp- och kreditgräns kontaktar du EnterCard Kundservice på 0771-94 94 00.
De flesta länder accepterar kortbetalningar med Mastercard. Vi rekommenderar att du för säkerhetsskull hör med ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på Mastercards webbplats.
När du betalar med ditt PRO Mastercard ingår två olika försäkringar helt utan extra kostnad:
Kompletterande kortförsäkring – Resor
När du betalar mer än 50 procent av din resa med PRO Mastercard ingår en försäkring som gäller när du är ute och reser. Unikt för försäkringen är att den ger ett skydd för upp till tre generationer och/eller för tre vänner i resesällskapet, förutsatt att du betalat för alla med kortet. T ex kan avbeställningsskyddet gälla vid resor för både dig själv, dina barn och dina föräldrar. Bokar du hyrbil gäller självriskeliminering upp till 15 000 kr, såväl på resa i Sverige som utomlands.
EnterCard rekommenderar att du alltid betalar i lokal valuta när du är utomlands. Det kan innebära extra kostnader att betala i svenska kronor, eftersom handlarna själva sätter växelkursen.
Betal- och kreditkortet är inte kopplat till ditt lönekonto. Detta innebär att köp och transaktioner redovisas tydligt på ett separat månadsfaktura varje månad som du kan kontrollera innan du betalar.
Kursomräkningen görs när transaktionen passerar MasterCards system, vilket inte alltid är på transaktionsdagen. Det tillkommer ett administrativt påslag om 1,65 % på valutakursen.
På Mina sidor kan du föra över pengar till ditt bankkonto eller betala fakturor. En förutsättning är att det finns kreditutrymme på ditt kort. Tänk på att ränta tillkommer från dag ett.
Med ditt betal- och kreditkort som ingår i Mervärde kan du göra betalningar och ta ut kontanter. Ordinarie årsavgift 0 kr. Kreditränta f.n. 13,90 % (2020-02-05), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 20 000 kr är den effektiva räntan 11,74 % vid betalning med e-faktura (15,98 % med pappersfaktura) och det sammanlagda belopp som ska betalas är 21 218 kr vid betalning med e-faktura (21 638 kr med pappersfaktura). Beloppet är uträknat utifrån ett exempel där krediten återbetalas med månatliga avbetalningsbelopp under 12 månader (avbetalningsbelopp i snitt 1 768 kr vid betalning med e-faktura, 1 803 kr med pappersfaktura) och 39 räntefria dagar utnyttjats samt där krediten nyttjats utan avgift för kontantuttag. Kontantuttag kostar 3% av uttaget belopp, dock lägst 45 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 1,65% på valutakursen. Betalas inte hela kontoskulden på en gång ska kontoskulden återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3%. Inbetalningsbeloppet är dock lägst 150 kr, men högst skulden på kontot. Aviavgiften är 35 kr/månadsfaktura, 0 kr om du använder e-faktura. Avtalet gäller tillsvidare och ångerrätt gäller.
Kreditgivare:
EnterCard Group AB 556673-0585 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.
FULLSTÄNDIGA KORTVILLKOR
KOMPLETTERANDE KORTFÖRSÄKRING
FAQ KOMPLETTERANDE KORTFÖRSÄKRING
KÖPFÖRSÄKRING
FAQ KÖPFÖRSÄKRING
VILLKOR RÄNTEFRI DELBETALNING